19 Ağustos 2016 Cuma

Esselamu Aleykum

Bence,
İnsanlar iki gruba ayrılır.
Selamlaşmak için Selamün aleyküm kalıbını kullananlar ve diğerleri.

Yanlış anlaşılma olmasın 'Selamün aleyküm diyenler iyidir, diğerlerini kullananlar kötüdür.' gibi bir sınıflandırma yapmıyorum. Haddim de değil. Fakat şu var ki Selamün aleyküm dediğim zaman Aleyküm selam karşılığını vermeyip, selamımı yarım bırakmak hasebiyle merhaba vb. terimleri kullananlar veyahut selamlaşmayı başlamadan bitirenler için ne desem boş.
Böylesi bir durumla karşılaştığım zaman mutlaka içimden 'Aleyküm selam diyeydin eyiydi.' diye geçirdiğimi şaşkın bir yüz ifadesine bürünerek karşımdakine belli etmeye çalışıyorum. O kadar.
En nihayetinde herkesin selamlaşma biçimine kimse karışamaz.


Bir gün TL yükletmek için bayiye girdim sevgili okur. Benimle ilgilenen beyefendi kulağı kıkırdaklarına kadar küpeli, uzun saçlarını aşağıdan bağlamış biriydi. Onun için harcadığım Selamün aleykümüme karşılık bön bön bakmamış olsaydı karizmatikti derdim ama diyebilmem için o şahsı muhteremin mahalle kahvelerine her gün aynı heyecanla 'Esselamu aleyküm' diyerek giren başımızın tacı amcalarımızdan ödünç karizma alması gerek.
Arapça kökenli müslümanca iki kelimeyi ağzına alamayan kibar kişilik tabi ki ben çıkmadan önce iyi günler dedi. Ama ben ona hayırlı işler dedim mi?
Demedim. Nihahaha
(Eleştirim Müslüman olduğu halde bu şekilde davrananlara yönelik.)

Kendisine Selamün aleyküm denilince bir iki saniye kadar duraksayıp sonrasında muhabbete balıklama atlayanlar da var. Taabiii beklediği o iki saniyelik dilimde içinden Aleyküm selam diyor da olabilir. Dışa vurmaktansa içinde Aleyküm selam koleksiyonu yapmayı tercih ediyor olabilir.
Olabilir.
Herkesin keyfine kimse karışamaz.

Ve Aleyküm selam diyeceği yerde merhaba diyen aziz kardeşlerim مَرْحَبًا 



Bir de yaşadığımız çevrede Selamün aleyküm'ü genellikle erkekler kullanır gibi bir algı var. Erkeksen mutlaka amca, dayı, baba, kayınço, kayınbirader vasıflarından en az birine sahip olman gerekliymiş gibi.

Yine bir gün, arkadaşlarımla bi lokantaya girdik. Lisedeyiz o zamanlar. Hepimiz farkında olmadan Selamün aleyküm demişiz. Girişteki kasada duran orta yaşlı amca 'Aaleykümüüüsselaaam' dedi. Öyle içten söyledi ki o iki kelimeyi. Ne kadar hoşuna gittiğini uzattığı s harfleri açıkça belli ediyordu. Kızlarla masamıza geçtiğimizde 'Düşünsenize hesabı almıyormuş.' diye gırgır da yapıvermiştik en fakir usulünden. Dalga geçtik geçmesine ama bu devirde en çok ihtiyacımız olan şeylerin başında geliyor Allah'ın selamı.
ALLAH'IN.
İnsanların akla gelebilecek en basit kelimeyi kullanarak selamlaşması bile harikayken, 'Allah'ın selamı üzerinize olsun.' diyerek selamlaşırken dualaşması aynı zamanda sünneti seniyyeyi de yerine getirmiş olması öyle muazzam bir şey ki...

"Bir selam ile selamlandığınızda, siz de ondan daha güzeli ile selamlayın aynı ile karşılık verin." (Nisa, 4/86.)

Selam; Allah'ın (c.c.) 99 güzel isminden biridir. Her çeşit ârıza ve hâdiselerden sâlim kalan; her türlü tehlikelerden kullarını selâmete çıkaran; cennetteki bahtiyar kullarına selâm eden manasındadır.,
Selam terimi Arapça "selime" kökünden bir mastar olup, sözlükte; maddî ve manevî sıkıntılardan kurtulmak, barış ve esenliğe kavuşmak demektir. "es-Selamu", isim olarak ise; selam, selamet, sulh ve güven anlamına gelir. Bir fıkıh terimi olarak selam; karşılaşan iki Müslümanın birbirine yaptıkları dua cümlesinden ibarettir. Selam veren"es-selamu aleyküm (Allah'ın selamı sizin üzerinize olsun)" der, selamı alan ise"ve aleykümü's-selam ve rahmetullah (Allah'ın selamı ve rahmeti sizin üzerinize olsun)" diyerek ilaveli duada bulunur. Kaynak


-Selamün aleyküm

14 yorum:

  1. Aleyna vealeykümüsselam..
    Bu tatlı yazı için teşekkür ediyorum..ulaşacak inşallah :)

    YanıtlaSil
  2. Ben de bu güzel yorumun için çok çok teşekkür ediyorum. Tekrar görüşmek dileğiyle Allah'a emanet ol :)

    YanıtlaSil
  3. Elhamdulillah arkadaş çevremde herkes selamımı alır ama bazen yabancı ortamlarda aynı boş ve alık bakışlarla ben de karşılaşıyorum.:/

    Selamla ilgili benim de hiç unutmadığım bir hatıram var. Bu sene umreye gittiğimde kafilemizin ilk umresi için sabah erken saatte Kabe'yi tavaf ediyorduk. Birinci şaft,ikinci şaft, üçüncü şaft derken elimdeki dua kitabına öyle çok dalmıştım ki neden sonra arkamdan biri yaklaştı ve çok çok tatlı bir sesle "Esselamu aleykum!" dedi. Kitaba daldığımdan sesi duyunca irkildim. Ve ne yazık ki ben de birkaç saniye boş boş bekledim. Sesin sahibi peçeli bir kızdı ve resmen gözleriyle bana tebessüm ediyordu. Üzerimdeki şaşkınlığı attığımda ben de ona kocaman gülümseyip selamını aldım. Kız oradan hızlaca uzaklaştı ama ben hâlâ arkasından bakıp gülümsüyordum. Hakikaten selamındaki içtenlik çevremdeki çoğu insanda yoktu. Küçücük bir selam sayesinde o kızı hâlâ hayırla yad ediyorum. Allah'ın selamının o büyük bereketi ve gücü... SubhanAllah! ^^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aldığım en şahane yorumlardan biri bu. Yürek ısıtan bu güzel anını benimle de paylaştığın için çok çok teşekkür ederim. Ya da Allah razı olsun mu demeliydim cennet mekanı gözümde canlandırmama vesile olduğun için :)
      Seni dua kitabına dalmış bir vaziyette tavaf ederken..
      O kızı gözleriyle sana gülümserken..
      Kabe'de...
      Allah umreni ve orada ettiğin duaları kabul etmiştir inşallah.
      Selamün Akeyküm :)

      Sil
    2. Ve aleykümüsselam ve rahmetullah. :) Öyle bir konu açtığın için asıl ben teşekkür ederim. Bu tarzda yazılar yazan blog arayışındayım ve elde ettiğim sonuçlar hiç açıcı değil. Eğer bana önerebileceğin yararlı bloglar varsa çok sevinirim. (Şimdi fark ettim de şavt kelimesini şaft diye yazmışım, TDK'nın gönlü kalmasın onlara da özürlerimi gönderiyorum. ^^')

      Sil
    3. Var var olmaz mı!
      Nabrut var mesela ama illaki tanıyorsundur.
      Immm şu sıra benim de yeni keşfettiğim bir abla var Değmesin Yağlı Boya blogunun sahibi onun da ilgini çekebilecek yazıları var.
      Aklıma gelmiyor ama böyle benim gibi tek tük bu şekilde yazan komşular da var.
      Bende bloguna uğramak istedim ama davetiyem yoktu :):)):)
      (TDK biraz üzülmüştür ama affeder.)

      Sil
    4. Aslında dün blogumu da hesabımı da silip çekip gitmiştim bu diyarlardan. :):) Bugün son bir kereliğine veda mahiyetinde bloguna gireyim dedim sonra yorumunu görünce nedense geri dönmek istedim. Yoo hayır Muro gibi içimdeki insan sevgisini suçlamayacağım, bu benim tamamen hür irademle verdiğim bir karar. :'D Bahsettiğin bloglara hemen bakacağım inşaAllah! ^^

      Sil
    5. Bende blogun gizli sanmıştım ^^
      Ahaha Muro yaaa şuan sesi kulaklarımda çınlıyor :D
      İyi yapmışsın gitmemekle yazmayı bırakma. Yazacak çok şeyin olduğuna eminim. Blogunda Umre maceralarını ayrıntılarıyla okumayı çok isterim. Hiçbir yere gitmek yok :))


      Sil
  4. Ve aleykümselam :)))
    Harika bir yazı olmuş :)
    Ben hayatımda çok kullanmam biraz çevremdekiler biraz benden kaynaklı ama bir kaç kez durakta teyzelerin selam verdikleri olmuştu çok mutlu olmuştum tabiki aldım selamlarını ^_^ ben de veriyim diyorum yapı olarak biraz çekingen olduğumdan çok nadiren yapabiliyorum ama olsun alışacağıma inanıyorum zamanla tebessüm ve selam ne güzel şeyler :))

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim :)))
      Aslında var ya selamün aleyküm demeye alıştıktan sonra ilginç bir şekilde otomatiğe bağlıyorsun. Sanki programlanmışsın gibi bir ortama girdiğinde veya birini gördüğünde dilin bir anda selamün aleyküm diyor. Ben bu durumdan çok memnunum umarım sende alışırsın. Sana bir tüyo verecek olursam, evine girdiğin zaman mutlaka selamün aleyküm diyerek gir hem çekinmezsin evindir sonuçta. Evdekilerin aleyküm selaam deyişleri belli bir zamandan sonra ihtiyacın haline gelecek. Evde kimse yoksa kendine aleyküm selam de. Neden bilmiyorum ama bunu yapmak çok değişik hissettiriyor :)
      Yorum için teşekkür ederim sağlıcakla kal :))

      Sil
  5. merhaba canım blog keşif etkinliğinden seni takipteyim bana da beklerim sevgiler
    http://guzelvekulturluyum.blogspot.com/

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ah çok eski bir blog keşif etkinliğindeki yorumumu sildim sanıyordum silmemiş miyim ki hoşgelmişsiiin
      Makyaj bloglarını pek okumuyorum ama davete icabet etmemek olmaz şimdi :) teşekkür ederim.

      Sil
  6. Ve aleykum selaaam.ne hos bi yazi Rabbim sukurler olsun sana selamini seven yayan kullarin hala bitmedi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanırım şu yorum baloncuğundaki duan bana sevap olarak artı point kazandıracak çok müteşekkirim 😊😊
      Allah razı olsun 🙂

      Sil

Sevgili okur,
Yorumunun hazinem olacak.